Aller au contenu. | Aller à la navigation

Outils personnels

Centre Alain Savary
Navigation
Vous êtes ici : Accueil / Métiers / Formateurs / NéoPass@ction study visit (Lyon, March 26-27-28th, 2013)

NéoPass@ction study visit (Lyon, March 26-27-28th, 2013)

Par admin publié 18/03/2013 13:25, Dernière modification 14/04/2016 12:05

logo IFÉ.png logo-chaire-unesco.png  logo-cidree.png

 

etude neopass

The complete programme is available here.

 

Participants

  • Scotland: Moira Hulme
  • Estonia: Maria Jürimäe & Inga Kukk
  • Hungary: Marta Hunya
  • Slovenia: Simona Cajhen

 

  • Spain: Paula Jardon
  • Belgium: Virginie Jamin;
  • Switzerland: Valérie Lussi-Borer
  • France: Cyrille Gaudin

 

Context elements

Judging from the actual and global necessity to foster innovation concerning teachers’ training, Estonian and Scottish research teams solicited French colleagues of IFÉ-ENS de Lyon for collaborations on video-training issues, being aware of IFÉ’s work on these questions (thanks to last CIDREE event in France, November 2011). That is why, as a first milestone, we decided to organize an international study visit aiming to make European researchers and training device designers share their knowledge and practices about teachers video-training, and to present the design workflow of IFÉ’s NéoPass@ction platform.

Participants concerns

The participants filled in a form to explain their concerns and expectations towards this study visit: the results show that these are mostly about theory, methodology and, most of all, trainers training. Therefore, we ask within the NéoPass@ction Scientific Steering Group the most skilled persons in each of those topics to participate. Moreover, the study visit is planned during IFÉ’s national trainers’ training on video-training (March 27-28th), that will permit visitors to see how NéoPass@ction design is continued in trainer’s training on one hand, and in taking trainers’ feedbacks into account on the other hand, in order to understand how they use it in their everyday professional activity and what are their needs to design efficient training sessions.

Aim of the study visit

By explicating IFÉ’s NéoPass@ction design experience and mutualising different European design experiences or projects, the aim is to :

  • share different approaches and present to the visitors IFÉ’s scientific programme based on the analysis of real work activity of teachers
  • acculturate the visitors to IFÉ’s method of designing video-training resources, continued in the study of trainers and trainees’ uses
  • collectively discuss current, future and possible collaborations and studies about video-training to enrich each others and open new fields of research and resources conception

 

To do this, visitors will especially be precisely informed about the different and complementary tasks that have to be led together to ensure the coherence of the whole NéoPass@ction engineering.

At the end of the three days, in the final meeting, we will take stock of what the study visit has brought both to the visitors and to the hosts and imagine together a relevant form of follow-up to promote innovative teachers training devices such as video-training at a national and international scale (technology transfer, tutoring in training design, comparative studies on teaching intervention, on teachers’ training, etc.)

Capture NéoPass.jpg

Screenshot from NéoPass@ction website (http://neo.ens-lyon.fr)

Mots-clés associés : , ,
Présentation du centre

vignette-teaser-cas

Lettre d'actualités
newsletters Pour vous abonner, entrez votre adresse de messagerie :

Actualités
19/10/2020 Conférences de Joël Briand, maitre de conférence honoraire en mathématiques : "Place et rôle de la manipulation dans la construction du nombre et la résolution de problème aux cycles 1, 2 et 3" ainsi que "L'enseignement des nombres décimaux à l'école primaire et au collège"
12/10/2020 Intervention de Rémi Brissiaud, chercheur et pédagogue français, maître de conférences de psychologie, spécialisé dans l’étude de l’acquisition et du développement des compétences arithmétiques chez l’enfant, lors de la formation « concevoir des formations en mathématiques en EP et au-delà ». Novembre 2019.
02/10/2020 À partir de situations réelles dans et hors la classe, cette ressource vise à questionner le travail personnel et les apprentissages de l'élève. Elle propose aux formateurs des outils pour aider à l'analyse et à la conception de situations d'apprentissage.
02/10/2020 Julie, enseignante d’Histoire-Géographie en collège classé Réseau d'Éducation Prioritare, propose à ses élèves de 6e une séance sur l'Histoire des Hébreux. Maëlys et les élèves disposent de plusieurs documents accompagnés de questions pour s'exercer à rédiger un récit historique.
01/10/2020 Gabriel, animateur dans un centre social, accompagne Maëlys dans la réalisation de son devoir "écrire un texte sur les croyances des Hébreux".
Contacts

Centre Alain-Savary

IFé - ENS de Lyon
15 parvis René Descartes
BP 7000
69342 Lyon Cedex 07

courriel : cas.ife[at]ens-lyon.fr

Référentiel de l'EP

logoEP.gif A travers un tableau de ressources pour vos formations, l'équipe du centre Alain-Savary vous propose des pistes pour avancer sur la mise en oeuvre du référentiel de l'Education prioritaire.

Accéder au tableau...

Publications

Toutes nos publications

publications

Dernière publication :

Relations école-familles de la maternelle au lycée

Analyses, ressources et outils

livret-parents 

(PDF - 26,6 Mo - 84 pages)

Vidéos : Les grands témoins du centre

grand-temoin-casUne collection de vidéos, qui va s'enrichir au fil du temps, de chercheurs et de praticiens dont les discours nous semblent pouvoir aider chacun à penser autour des difficultés des élèves, des enseignants et des pilotes dans l'Ecole.

Parcours de formation

parcours hybrides

A travers ces parcours, le centre Alain-Savary propose aux formateurs des ingénieries de formation "hybride" autour d'un sujet. Chacun d'eux comprend à la fois des ressources théoriques pour les formateurs, une proposition d'ingénierie, des supports de travail pour les stagiaires.

Voir les parcours...

Formations

Le centre Alain-Savary organise des formations nationales

Ces formations sont accessibles gratuitement aux cadres, formateurs, coordonnateurs, qui souhaitent y participer. Elles sont destinées à soutenir et outiller les professionnels en charge de construire des espaces de formation, d'accompagnement et de travail collectif des personnels enseignants et éducatifs.